5 december 2013

PvdA: ondernemer mag zelf kiezen of winkel op zondag open is

De PvdA-fractie is van mening dat de ondernemers zelf mogen beslissen of zij hun winkel op zondag vanaf 12.00 tot 22.00 uur open doen. Dit standpunt lichtte de fractie toe tijdens de vergadering van de commissie samenleving op 3 december.

De gemeente krijgt door de nieuwe Winkeltijdenwet de mogelijkheid om zelf te bepalen wanneer winkels open zijn. Dus ook of winkels op zondag open zijn.

Dat is aanleiding geweest voor een beeldvormingsavond, waar ondernemers hun mening konden geven. Dat konden ze bovendien schriftelijk doen. Uit die reacties is in feite geen conclusie te trekken, iedereen wil wat anders, zoals college constateert.

Als we laten zoals het is, is het onbevredigend: twee supermarkten zijn open. De anderen hebben daar grote moeite mee. Dat willen we veranderen. Daarom is de PvdA er voorstander van om de openingstijden vrij te laten. Winkels mogen op zondag van 12 tot 22 uur open zijn, maar het hoeft natuurlijk niet. De middenstand mag het zelf weten.

De PvdA vindt het belangrijk om de nieuwe regeling na een jaar of eerder te evalueren. Dan kunnen we samen met de ondernemersverenigingen kijken of we op de goede weg zijn.

Lang is de koopzondag als bedreiging gezien. Volgens binnenstadsmanager Kees van Keulen van Hart van Tiel is de middenstand in Tiel bang. Dat hoeft men niet te zijn, vinden wij. Het gaat nu veel meer om de vraag hoe de winkelier zich moet opstellen in een veranderende wereld met funshoppen, nieuwe opvattingen over vrije tijd, internetverkoop en koopgedrag. Nu ziet men ook nieuwe kansen.

In de praktijk blijkt dat de klant graag op zondag winkelt. Als je uitgaat van het principe dat de klant koning is – en dat doet de middenstand doorgaans – zul je de klant in dit opzicht tegemoet moeten komen. Hoe schik je je naar de nieuwe economie: meebewegen met onvermijdelijke ontwikkelingen of je verzetten? We verzetten ons daar als PvdA in ieder geval niet tegen.

Recent onderzoek in Leiden heeft aangetoond dat het terugdraaien van de koopzondag zinloos is, aldus het merendeel van de winkeliers. Beter is het om naar nieuwe uitdagingen en naar het versterken van aanbod en dienstverlening te zoeken.

Al met al de conclusie dat de zondagsopenstelling de concurrentieverhoudingen niet ernstig lijkt te verstoren. Kleine winkeliers hebben sowieso in concurrerende zin last van supermarkten. Koopzondag of niet. Op die concurrentie hebben ze zich al lang ingesteld.

Niet alle kleine winkels zien omzet dalen. Even zo vaak blijkt dat supermarkten publiekstrekkers zijn die de kleine winkels aan klanten helpen. Dat laatste zal ook in Tiel wel eens het geval kunnen zijn.