Door Nathan Gradisen op 20 juni 2017

Hè? Wat? Blijkbaar konden we in 2016 gratis parkeren in Tiel

Soms is het ook voor raadsleden nauwelijks te volgen wat er bij de gemeente nu aan de hand is. Ik ben nu meer dan 7 jaar raadslid en dus zeker geen groentje meer, maar nog altijd krijg ik regelmatig het gevoel van “Hè? Wat?”

Het begon zo simpel: de jaarstukken 2016. Daarin legt het college van b en w uit wat de gemeente in 2016 allemaal heeft gedaan. Over parkeren stond er het volgende: “Aanpassen van de parkeerautomaten naar klantvriendelijke betaling (onder andere achteraf betalen) op de parkeerterreinen wordt uitgevoerd. Naar aanleiding van de ervaringen met het kentekenparkeren op de Oude Haven is de invoering hiervan op de andere parkeerterreinen verder voorbereid.” Klinkt best goed, met dat “klantvriendelijke betalingen”, “achteraf betalen” en “ervaringen”.

Nu waren de ervaringen met de Oude Haven van oorsprong niet rooskleurig. Het begon daar ooit met een slagboom, maar die werd regelmatig kapot gereden. Ook gaf het systeem om de haverklap storing. Mijn vader en ik hebben er destijds een keer een half uur gestaan met een tas steeds kouder wordend Vietnamees eten. Nu is dat balen, maar als je een belangrijke afspraak hebt met een klant of voor een sollicitatie, wordt het wachten op een slagboom die niet open gaat echt heel erg vervelend.

In december 2013 namen we als gemeenteraad een besluit om een proef te doen met kentekenparkeren op de Oude Haven. Het systeem klonk goed: je parkeert je auto en je gaat winkelen. Als je klaar bent met winkelen, toets je je kenteken in op de automaat, je betaalt voor de tijd die je hebt geparkeerd en je rijdt weg. Omdat er een foto van je kenteken wordt gemaakt als je het parkeerterrein oprijdt en afrijdt, was de slagboom niet meer nodig. De foto van het kenteken wordt opgeslagen totdat je betaald hebt. Als je niet betaalt, blijft de informatie drie maanden lang beschikbaar, zodat de gemeente een boete naar je adres kan sturen. Het lijkt een simpel en klantvriendelijk systeem.

Het college van b en w kwam in september 2014 met de evaluatie van de proef. De conclusie was: “Na diverse aanpassingen draait het systeem foutloos en wordt het als zeer klantvriendelijk ervaren. Wij vinden het systeem inmiddels van voldoende hoge kwaliteit om verder te gaan invoeren.” Over de handhaving staat in de evaluatie: “De handhaving […] is nu een administratieve afhandeling geworden. Er hoeven geen tickets meer bij de voorruit te worden gecontroleerd.” Er staat uitgelegd dat kentekens van automobilisten die niet hebben betaald, 21 dagen in het systeem blijven (dus niet drie maanden, maar goed). In die periode kan de gemeente een boete opstellen. Daarna gaat de informatie naar een bedrijf die de boete voor de gemeente gaat opeisen.

Het college van b en w vond het systeem een succes en wilde het kentekenparkeren invoeren op meer parkeerterreinen. Inmiddels is dit op het Taluud (achter de Rabobank) en het Burgemeester Hasselmanplein (bij de ABN-Amro) gebeurd, zoals in de jaarstukken 2016 staat. Toen ik dit las, vroeg ik me af of dit ervoor zorgt dat er minder controle van parkeerwachten nodig is. Als het versturen van een boete vrijwel automatisch gaat, dan hoeven er geen parkeerwachten meer langs de auto’s om te controleren. Dan kan je die mankracht gebruiken voor andere zaken. Ook was ik benieuwd naar het succes van het automatisch opsturen van boetes: hoeveel boetes hadden we op die manier opgelegd in 2016?

Simpele vragen zou je zeggen, maar de antwoorden verbaasden me enorm: “Door de verandering in de BTW-systematiek die de belastingdienst heeft ingevoerd, waarbij deze vorm van handhaving wordt gezien als een ‘fysieke’ barrière hebben wij sinds kort het standpunt ingenomen dat wij niet handhaven op basis van deze gegevensbank, maar uitsluitend op de steekproefsgewijze handhaving door de AVRI.” Hè? Wat? Het college van b en w gaf bovendien aan dat er in heel 2016 geen enkele boete is opgelegd voor niet betalen op de Oude Haven. Nogmaals: Hè? Wat?

Nu hadden we inderdaad in februari 2015 te horen gekregen dat de Belastingdienst vond dat er 21% BTW betaald moet worden over de inkomsten op parkeerterreinen met cameraparkeren. Maar in dat stuk stond dat er 21% betaald moest worden over de inkomsten, niet (alleen) over de boetes. Dat kan dus niet specifiek de reden zijn om geen boetes op te leggen. We vragen immers ook nog steeds geld voor het parkeren op de Oude Haven. En dan nog: als je 21% moet afdragen, dan levert je dit nog altijd 79% op, zou ik zeggen. Om een vergelijking te maken: ik ken niet heel veel mensen die een loonsverhoging zouden weigeren omdat ze over dat extra loon belasting moeten betalen. Ook vond ik het tweede gedeelte van het antwoord opvallend, over “steekproefsgewijze handhaving door de AVRI”. Dat klinkt in eerste instantie goed, maar wat gaan de parkeerwachten controleren? Mensen moeten pas betalen voordat ze wegrijden. Voor de geparkeerde auto’s is dus nog niet betaald, dus er valt ook niks te controleren.

In een vergadering over de jaarstukken 2016 heeft mijn fractiegenoot Dave Verbeek nieuwe vragen gesteld over hoe het nou precies zit met dat cameraparkeren. Het waren de enige vragen die niet tijdens de vergadering beantwoord konden worden. Die volgen dus nog. Ik ben heel erg benieuwd naar de antwoorden en hoop vurig dat deze mij niet weer het gevoel geven van “Hè? Wat?”

Nathan Gradisen

Nathan Gradisen

Mijn naam is Nathan Gradisen en ik ben fractievoorzitter van de PvdA Tiel. Ik in 1984 geboren in Tiel, waar ik ook ben opgegroeid. Nadat ik de middelbare school op het RSG Lingecollege heb gevolgd, heb ik rechten gestudeerd in Nijmegen. In het dagelijks leven ben ik bestuurjurist bij de provincie Noord-Brabant, maar ik woon

Meer over Nathan Gradisen

Waar ben je naar op zoek?