Fotogeniek Tiel

Door Dave Verbeek op 13 oktober 2017

Tijdens het Fruitcorso en in de week daarna zijn m’n vriendin en ik gewapend met fotocamera door de stad heen gelopen. Voor de inrichting van het nieuwe huis vinden we het leuk om een poster te maken met de meest herkenbare plekjes van Tiel erop.

De bekende beeldbepalende foto’s van Tiel hebben we al gemaakt. Naast een paar praalwagens van het Corso, zien we onder andere de St. Maartenskerk en de Dominicuskerk, de Waterpoort en het stadhuiscomplex met onder andere het Ambtmanshuis. Tussendoor liepen we langs het nieuwe cultuurgebouw Zinder, de pas verbouwde Agnietenhof en de Waalkade die op het punt staat omgetoverd te worden tot slentergebied.

Het is maar een klein rondje wat we vanaf ons huis hebben gelopen, maar overal in de binnenstad is te zien hoe er hard gewerkt wordt aan het aantrekkelijker maken van onze stad. Met name Zinder is een nieuwe beeldvormend gebouw in onze stad, waar kinderen en volwassen kennis kunnen maken met en deel kunnen nemen aan kunst en cultuur zoals muziek-, dans-, of toneelles. De genoemde projecten zijn nog maar het topje van de ijsberg. Zo staat het Lingecollege ook op het punt om verbouwd te worden en wordt er gesproken over nieuwbouw van een school en dorpshuis in Wadenoijen.

Hoewel de ‘oude’ beeldbepalende plaatjes van Tiel al jaren hetzelfde zijn gebleven en nog vele jaren mee zullen gaan, van de prachtige oude gerestaureerde gebouwen tot de tenten van Appelpop en de praalwagens van het Corso, is onze gemeente bezig met een gezichtsverandering. Ik kijk met groot plezier naar al deze veranderingen. Het geeft het gevoel dat Tiel ook de stad van de toekomst is. En dat is zeker niet alleen omdat prinses Beatrix persoonlijk In Tiel poolshoogte komt nemen.

Helaas zijn het net iets te veel veranderingen om in een poster in ons huisje te plakken, bovendien zou dat nooit heel lang actueel blijven. En dat is maar goed ook.

Dave Verbeek

De afgelopen jaren zijn de verschillen tussen inwoners in ons land en onze gemeente sterk toegenomen. Oudere mensen hebben veel meer moeite met het vinden van een geschikte baan. Heb je zorg nodig? Reken dan op stevige eigen bijdrages die je moet betalen, ook al moet je rondkomen van een minimaal loon of een uitkering.

Meer over Dave Verbeek