Door op 5 juli 2013

Henk van den Burg overleden

Oud-wethouder Henk van den Burg (op de foto, met links Joop den Uyl) is op maandag 1 juli 2013 op 82-jarige leeftijd overleden. Hij was 16 jaar lang wethouder voor de PvdA in de gemeente Tiel, van 1978 tot 1994. Daarvoor was hij al acht jaar lang, van 1970 tot 1978, wethouder geweest in de toenmalige gemeente Zoelen. Voor die tijd was Van den Burg postbode voor de PTT. Vanaf 1962 was hij voor de PvdA raadslid in de gemeente Zoelen, totdat hij wethouder werd.

Als wethouder in de gemeente Tiel had hij vooral portefeuilles als welzijn, onderwijs, sport en cultuur onder zijn hoede. Hij zorgde als wethouder onder andere voor de openbare bibliotheek bij de binnenstad, de komst van het zwembad Groenendaal en de komst van het sportpark Rauwenhof. Voor al zijn verdiensten werd Van den Burg bij zijn afscheid in 1994 benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Daarnaast kreeg hij de erepenning van Tiel uitgereikt.

Tijdens een druk bezochte bijeenkomst in de kerk van Zoelen werd de Oud PvdA-wethouder herdacht. Oud-burgemeester Van Tellingen karakteriseerde hem als een politicus met een groot sociaal invoelingsvermogen. Hij wist veel zaken in Tiel naar zijn hand te zeggen en maakte daarbij dankbaar gebruik van de inbreng van de mensen om hem heen. Kenmerkend is zijn uitspraak: “Er gebeurt niets in Tiel wat ik niet wil.”

Henk van den Burg was een vriendelijke en goedlachse persoonlijkheid. Een man met sterke contactuele eigenschappen. De PvdA is hem veel dank verschuldigd voor al het werk dat hij ook in het belang van de sociaal-democratie in Tiel heeft gedaan.

Waar ben je naar op zoek?