Door Dave Verbeek op 28 februari 2016

Het jaar van de jongeren

In de eerste maanden van het jaar zetten we ons beste beentje voor, maken we plannen voor wat komen gaat en nemen we onszelf voor om aan extra aandacht te geven aan bijvoorbeeld sporten of wat vaker op bezoek te gaan bij familie en vrienden. Ook de gemeenteraad neemt zichzelf voor om elk jaar speciale aandacht te geven aan één van de belangrijke groepen of gebieden in onze gemeente. Ik ben ontzettend blij dat een wens van mij in vervulling gaat. Mede dankzij de PvdA, hebbe we dit jaar gekozen voor het jaarthema jeugd en jongeren.

Aandacht voor jongeren in Tiel is hard nodig
Tiel is een gemeente met relatief veel ‘jonge’ jongeren. Er zijn veel middelbare scholieren en studenten aan het ROC, maar jongeren van boven de 18 die gaan studeren aan het HBO of Universiteit verlaten de stad en omliggende dorpen. Daardoor blijft een kleine groep achter, waarvoor steeds minder faciliteiten zijn. En de faciliteiten die er wel zijn sluiten lang niet altijd aan bij wat jongeren zelf willen.
Daarom is het belangrijk om samen met jongeren te gaan kijken naar wat er op dit moment is in Tiel en wat zij zelf graag zouden willen zien. Jongeren weten heel goed wat zij zelf willen, en ze hebben zelf ook de capaciteiten om hiermee aan de slag te gaan. We hebben bij andere jaarthema’s gezien dat aandacht vanuit de raad ideeën in een stroomversnelling kan brengen. De verbinding tussen jongeren, verenigingsleven, welzijnswerk, onderwijs, gemeente en politiek is dan makkelijker te leggen.
Vanaf februari gaan we met een werkgroep vanuit de raad aan het werk. Ik ben trots dat ik daar deel van mag uitmaken, samen met afvaardigingen van alle andere partijen en natuurlijk voorzitter Nathan Gradisen.
Ik heb er zin in! Wil je zelf meehelpen of heb je ideeën die je graag aan de werkgroep voorlegt? Neem dan vooral met mij of Nathan contact op. We betrekken graag zoveel mogelijk mensen en zoveel mogelijk ideeën in dit mooie jaarthema.

Dave Verbeek

De afgelopen jaren zijn de verschillen tussen inwoners in ons land en onze gemeente sterk toegenomen. Oudere mensen hebben veel meer moeite met het vinden van een geschikte baan. Heb je zorg nodig? Reken dan op stevige eigen bijdrages die je moet betalen, ook al moet je rondkomen van een minimaal loon of een uitkering.

Meer over Dave Verbeek