Door Dave Verbeek op 3 januari 2015

Het jaar waarin we het verschil kunnen maken

Rond de jaarwisseling kijken we allemaal even terug naar wat is geweest en kijken we vooruit naar wat het komende jaar kan gaan brengen. Het onderwerp wat het afgelopen jaar heeft beheerst is de veranderingen in de zorg. Meer nog dan andere jaren, is 2015 het jaar waarin het verschil voor de Tielse inwoners gemaakt moet worden.

In 2014 zien we dat er ongelofelijk veel is gebeurd in onze gemeente op het gebied van zorg. Er zijn veel plannen en afspraken gemaakt, we hebben er constant voor gezorgd dat de meest kwetsbare en zorgbehoevende inwoners in die afspraken goed geholpen (blijven) worden en daardoor kunnen rekenen op hun plekje in de samenleving. Hoewel ik hier een goed gevoel over heb zijn deze plannen en afspraken ook precies dat, een papieren werkelijkheid waarvan we eigenlijk niet weten hoe het er straks werkelijk uit gaat zien.

Dat is beangstigend. Dat zie je ook dagelijks terug op televisie of in de krant. We weten niet precies hoe alle veranderingen gaan uitpakken en dat is eng wanneer het gaat over je eigen gezondheid. En misschien nog wel enger wanneer het gaat om de gezondheid van een geliefde, een familielid of bekende. Dat gevoel of dit wel goed gaat is verschrikkelijk. En daarom is het komende jaar zo ongelofelijk belangrijk.

Want in 2015 zullen al deze plannen op de proef gesteld worden. Het is dan aan ons om te laten zien hoe het er bij de meest kwetsbare gezinnen aan toe gaat. Om het belang van de zorgvrager boven het belang van het papier te stellen. Dat is namelijk, helaas ook in de Tielse gemeenteraad, alles behalve vanzelfsprekend. En dat is precies waarom de PvdA zo belangrijk is in de komende periode, in dit jaar kunnen we voor zorg in Tiel echt het verschil maken. En die verantwoordelijkheid wordt in de hele fractie gevoeld.

Het is een wat ongemakkelijke gedachte zo aan het begin van het jaar. Al zou ik me nog veel meer zorgen maken als hier zeer licht over gedacht zou worden. Daarom zou ik u ook graag willen oproepen om, als u onwenselijke situaties ziet ontstaan, dit direct met ons te delen. Want samen weten we meer en kunnen we meer bereiken.

Graag wens ik u een voorspoedig en zeer gezond 2015 toe!

Dave Verbeek

De afgelopen jaren zijn de verschillen tussen inwoners in ons land en onze gemeente sterk toegenomen. Oudere mensen hebben veel meer moeite met het vinden van een geschikte baan. Heb je zorg nodig? Reken dan op stevige eigen bijdrages die je moet betalen, ook al moet je rondkomen van een minimaal loon of een uitkering.

Meer over Dave Verbeek

Waar ben je naar op zoek?