Door op 11 mei 2012

Is de Agnietenhof nog wel te betalen voor Tielse verenigingen?

Twee weken geleden vertelde de directeur van de Agnietenhof in de Gelderlander dat tussen 2010 en 2011 het aantal bezoekers aan de Agnietenhof niet zo enorm was gedaald als uit de bezoekerscijfers bleek. De bezoekerscijfers van 2010 en van 2011 konden volgens hem moeilijk met elkaar worden vergeleken, omdat amateurverenigingen Stallure en d’Elstars in 2010 wel en in 2011 niet voor uitvoeringen in de Agnietenhof hebben gezorgd. Dat heeft grote gevolgen voor de bezoekersaantallen gehad, gaf de directeur aan. De PvdA trekt hieruit de conclusie dat verenigingen als Stallure, d’Elstars, KTVM en KTSM ontzettend belangrijk zijn voor de Agnietenhof. De PvdA vindt dat de Agnietenhof beter met deze verenigingen moet omgaan. Uit een enquête die de partij heeft onder vijf amateurverenigingen heeft gehouden, blijkt namelijk dat de Agnietenhof voor regionale verenigingen haast niet meer te betalen is.

Van de gemeente uit is het zo geregeld dat de amateurgezelschappen korting krijgen op de zaalhuur. Uit de enquête blijkt echter dat er ontzettend veel overige kosten voor de volle 100% in rekening worden gebracht door de Agnietenhof. Eén van de verenigingen geeft aan: “Iedere microfoon, iedere lichtspot, iedere verplaatsing van het decor wordt in rekening gebracht. Dat geldt ook voor alle faciliteiten in de kleedkamers. Maakt het gezelschap gebruik van een koelkast dan wordt dat in rekening gebracht, hetzelfde geldt voor het koffiezetapparaat en de magnetron. Zelfs het stemmen van een piano brengt de Agnietenhof in rekening.”

De PvdA heeft in de commissie beleidscyclus van 8 mei 2012 aangegeven dat dit een zorgpunt is. We moeten het voor deze verenigingen mogelijk maken op een fatsoenlijke manier gebruik te maken van de Agnietenhof. Wethouder Verspuij gaf hierop aan in gesprek te gaan met de directeur van de Agnietenhof en aandacht te geven voor de problemen van de verenigingen. Ook zou hij de gemeenteraad op de hoogte stellen van de uitkomsten van het gesprek.