Door op 22 april 2010

Nieuw college van B&W geïnstalleerd

Tijdens de raadsvergadering van woensdag 21 april 2010 is het nieuwe college van B&W geïnstalleerd. In dit college zijn de partijen PvdA, VVD, CDA en D66 vertegenwoordigd met elk een full-time wethouder.

Voor de PvdA blijft Corry van Rhee-Oud Ammerveld wethouder. Zij is dat vanaf november 2009. De andere wethouders zijn Ruud Vermeulen (VVD), Henk Driessen (CDA) en Laurens Verspuij (D66).

De genoemde partijen hebben een coalitieprogramma gesloten voor de periode 2010-2014 met de titel “Tiel; een bruisende stad met ambitie!”. Daarin staan aanpakken, het grijpen van kansen, ondernemen en het uitvoeren van plannen centraal. Er is gekozen voor een akkoord op hoofdlijnen, om de gemeenteraad niet bij voorbaat al te binden.

De coalitiepartijen hebben daarnaast afspraken gemaakt met betrekking tot de aankomende bezuinigingen. In totaal wordt er bijna 4 miljoen euro structureel bezuinigd. Daarbij is gekozen voor bezuinigingen die de burger het minste raken, en die vooral moeten worden gevonden binnen de bedrijfsvoering van de gemeente.

Vanwege de installatie van de nieuwe wethouders, die daarmee uit de gemeenteraad treden, werden tijdens de raadsvergadering ook vier nieuwe raadsleden geïnstalleerd. Voor de PvdA keerde Jan Beijer daarmee terug in de gemeenteraad.