Door op 3 juli 2012

PvdA deelt dubbel gevoel sluiting de Roezemoes

In de commissievergadering Samenleving van 3 juli jl. heb ik namens de PvdA, samen met GroenLinks, opheldering gevraagd over het sluiten van peuterclub de Roezemoes. Vorige week werd bekend dat de peuterclub moest sluiten wegens een wetswijziging. Door deze wetswijziging in de wet Kinderopvang voldoet de Roezemoes niet meer aan de kwaliteitseisen. Het gaat voornamelijk over het gemis van professionele krachten.

De PvdA begrijpt dat de gemeente Tiel zich moet houden aan de wet, maar houdt er wel een dubbel gevoel aan over. “Wij zoeken naar andere, creatieve mogelijkheden om dit laagdrempelig initiatief, dat al meer dan 20 jaar naar tevredenheid functioneert en exact in de Wmo-gedachte valt, in leven te houden”, aldus woordvoerster Laura Metiary. Verantwoordelijk wethouder Vermeulen bleef echter star volhouden dat de gemeente zich aan de wet moest houden en eindigde met de woorden: “Gestopt is gestopt.” De fractie van de PvdA had graag met alle betrokken partijen naar een oplossing gezocht, maar de gemeente wenst hier duidelijk niet het voortouw in te nemen. De PvdA blijft de komende tijd de gedupeerde ouders, kinderen en vrijwilligers in de gaten houden om de effecten te monitoren.