Door Laura Metiary-Volmer op 29 november 2014

PvdA-fractie bezoekt Lander

Op vrijdag 28 november heeft de fractie van de PvdA Tiel een bezoek gebracht aan Lander. De insteek was om niet enkel bestuurlijk de dialoog aan te gaan, maar ook om cliënten van Lander te spreken. Op die manier kan er een beter beeld gevormd worden van de problemen en kansen die de wetwijzigingen binnen het sociaal domein – in dit geval de Participatiewet – met zich meebrengen.

Om 13:00 werd de fractie door drie medewerkers van Lander, waaronder een accountmanager en de procesleider van het ‘binnen’bedrijf – ontvangen in de Poppenbouwing te Geldermalsen. De nieuwe Participatiewet bepaalt dat maar een klein percentage van de cliënten van Lander binnen kunnen blijven werken. De rest dient ‘buiten’ te werken (gedetacheerd of uitgestroomd naar een reguliere baan). Daarbij komt dat de ‘oude’ SW geïndiceerden hun rechten behouden. De accountmanager van Lander legt uit dat het detacheren van cliënten steeds beter gaat. Vooral in de vorm van groepsdetacheringen. Groepsdetacheringen zijn makkelijker voor de werkgever. De focus moet volgens de accountmanager aan de ene kant ook meer liggen op de wens van de werkgever. Hier is in het verleden te weinig aandacht aan besteed. Aan de andere kant moet het talent van de individuele cliënt niet vergeten (en vooral benut) worden. Daarnaast bestaat er ook een spanningsveld tussen het detacheren van mensen en het in stand houden van het binnenwerkproces.

Na een prettig gesprek waarin over en weer veel vragen zijn gesteld, kreeg de fractie een rondleiding langs de verschillende afdelingen waarin cliënten van Lander binnenhuis actief zijn. Hier werken niet alleen personen die permanent een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, maar ook werknemers die aan het re-integreren zijn. Opvallend was de afdeling waar dagelijks zo’n 100 cliënten hard werken aan de fabricage van instrumenten waarmee een autospiegel versteld kan worden. Lander maakt voor Mirror Controls International BV vijf verschillende types, voornamelijk voor vrachtwagens. Dit is een secuur proces waarbinnen van de opdrachtgever maar weinig fouten gemaakt mogen worden. In dit nauwkeurige proces vinden dan ook verschillende controlemomenten plaats, streeft Lander ernaar hun mensen multifunctioneel inzetbaar te maken en te laten groeien in hun werk.

De fractie heeft een helder en eerlijk beeld gekregen van het werk binnen Lander en heeft Lander de vraag gesteld waarin de lokale politiek een rol van betekenis kan spelen.

Laura Metiary-Volmer

Ik ben 36 jaar geboren en getogen in Tiel. Ik ben inmiddels alweer 7 jaar getrouwd en moeder van twee prachtige kinderen. Mijn man heb ik leren kennen tijdens mijn eerste periode als raadslid (2010-2014). Ook tussen 2014 en 2018 ben ik raadslid geweest voor de Partij van de Arbeid. Ik heb zitting genomen in

Meer over Laura Metiary-Volmer

Waar ben je naar op zoek?