Door Nathan Gradisen op 24 november 2015

PvdA pleit tegen wijzigingen in dienstregeling Arriva

De fracties van de PvdA in de gemeenten Tiel en Neder-Betuwe maken zich ernstige zorgen over de wijzigingen in de dienstregeling van Arriva. Deze gaan al op 13 december 2015 in. Arriva heeft met name besloten om de dienstregeling van buslijn 45 aan te passen. De bussen van deze lijn rijden tussen Tiel en Wageningen en stoppen tussendoor in Echteld, IJzendoorn, Ochten, Kesteren en Rhenen. Met de wijziging in de dienstregeling rijdt de bus vanaf december nog maar 18 keer per dag heen en weer tussen Tiel en Wageningen. Nu is dat nog 30 keer per dag. Daarnaast verandert Arriva de tijden waarop de bus rijdt, waardoor deze slecht aansluit op andere bussen, treinen, schooltijden van het RSG Lingecollege en collegetijden van de Universiteit Wageningen. De PvdA-fracties hebben de colleges van burgemeester en wethouders opgeroepen om een lobby te starten om de wijziging in de dienstregeling van buslijn 45 zoveel mogelijk ongedaan te maken.

“De wijzigingen in de dienstregeling hebben grote gevolgen voor Tielse inwoners, maar ook voor mensen die in Tiel werken, in Tiel naar school gaan en voor de Tielse binnenstad”, zegt Nathan Gradisen, fractievoorzitter van de PvdA Tiel. “Mensen die in Echteld wonen en met de bus naar Tiel komen om te winkelen, zullen dat na de wijziging minder snel doen. Als ze de bus missen of als deze een keer niet rijdt, moeten ze meteen een uur wachten op de volgende bus. Daarnaast maken ook leerlingen van het RSG Lingecollege aan de Heiligestraat gebruik van de bus, maar de nieuwe tijden waarop de bus daar stopt, sluiten niet goed aan bij de lestijden. Leerlingen die uit zijn, moeten vanaf 13 december vaak meer dan 50 minuten wachten op de bus.”

Ook Gonny den Hartog, fractievoorzitter van de PvdA Neder-Betuwe ziet grote bezwaren tegen de wijzigingen: “De leefbaarheid en bereikbaarheid van onze gemeente komt onder grote druk te staan, omdat er veel minder bussen gaan rijden. Mensen die buslijn 45 gebruiken, hebben na de wijziging geen goede aansluiting op treinen en op andere bussen. Vaak moeten ze wel drie kwartier tot een uur lang wachten op de trein of hun volgende bus. Dit is heel vervelend voor ouderen, die vaak afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Maar ook voor onze inwoners die met het openbaar vervoer naar hun werk gaan. Niet voor niks zegt de reizigersorganisatie dat de wijzigingen leiden tot een verdere afbraak van het openbaar vervoer in het Rivierengebied. Wij maken onze grote zorgen.”

Nathan Gradisen

Mijn naam is Nathan Gradisen en ik ben fractievoorzitter van de PvdA Tiel. Ik in 1984 geboren in Tiel, waar ik ook ben opgegroeid. Nadat ik de middelbare school op het RSG Lingecollege heb gevolgd, heb ik rechten gestudeerd in Nijmegen. In het dagelijks leven ben ik bestuurjurist bij de provincie Noord-Brabant, maar ik woon

Meer over Nathan Gradisen