25 december 2013

Wel social return, geen uitbuiting van personeel bij bouw Westluidense Poort

Tijdens de raadsvergadering van 18 december 2013 heeft de PvdA-fractie vragen gesteld over de bouw van het project Westluidense Poort door VolkerWessels. De PvdA hecht veel waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarom wilde de fractie weten of er in dit kader met dit bedrijf afspraken gemaakt zijn over social return of over andere mogelijkheden om mensen in een uitkeringssituatie in te schakelen bij de bouw. De eerste werkzaamheden aan het project gaan al in februari 2014 van start.

De fractie stelde bovendien dat VolkerWessels onlangs negatief in de publiciteit is gekomen (onder andere De Volkskrant van 3 december 2013 en RTL NIeuws) omdat deze onderneming personeel, dat aan de A4 tussen Delft en Schiedam werkt, als slaven zou behandelen. Het betreft hier
Portugese bouwvakkers die volgens de pers worden onderbetaald en uitgebuit. Ze moeten werken en leven onder erbarmelijke omstandigheden. De vakbond FNVBouw heeft actie ondernomen. De PvdA is er niet gerust op dat dergelijke situaties zich straks ook bij de bouw van de Westluidense Poort zullen voordoen.

VolkerWessels heeft inmiddels in De Zakengids gereageerd op de publiciteit, die de vragen van de PvdA heeft gekregen. Volgens een woordvoerder van het bedrijf weet VolkerWessels op dit moment nog niet op welke manier social return in Tiel zal worden toegepast. Het bedrijf investeert in algemene zin wel veel in maatschappelijk verantwoord ondernemen en in social return, aldus de woordvoerder. Over het onderbetalen en uitbuiten van personeel deelde hij mee dat zijn bedrijf hiervoor de onderaannemers verantwoordelijk stelt.