Door op 17 oktober 2012

PvdA in Rivierenland tegen wietpas

De PvdA Culemborg en de PvdA Tiel roepen in navolging van hun partijgenoten in Arnhem de Culemborgse burgemeester Roland van Schelven en de Tielse burgemeester Hans Beenakker op om ‘nee’ te zeggen tegen de wietpas.

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie is van plan om per 1 januari 2013 de wietpas landelijk in te voeren. Eerder werd de wietpas al ingevoerd in de zuidelijke provincies. Afgelopen week liet de minister aan de Tweede Kamer weten in oktober met alle burgemeesters in gesprek te gaan over de wietpas. De PvdA-fracties van gemeenten in Rivierenland waar coffeeshops zijn, vragen de burgemeesters om zich in dat gesprek zich uit te spreken tegen de verdere invoering van de wietpas.

Raadslid Marinka Mulder van de PvdA in Culemborg; ‘In de gemeenten waar de wietpas inmiddels is ingevoerd zien we een schrikbarende toename van illegale straathandel in softdrugs. Deze handel zorgt voor onveiligheid en overlast op straat en in wijken. Daar zitten we in Culemborg niet op te wachten.’

Raadslid Nathan Gradisen van de PvdA in Tiel; ‘Onze burgemeester heeft zich al eerder in de commissie bestuur op persoonlijke titel uitgesproken tegen de invoering van de wietpas. Door deze oproep te doen, hopen we dat hij dit ook namens de gemeente uitdraagt in het gesprek met Opstelten. We willen zo nogmaals benadrukken hoe belangrijk het is dat deze niet wordt ingevoerd in Tiel.’

Beide afdelingen brengen dienen deze maand tijdens een raadsvergadering een motie in om meer steun te krijgen voor hun oproep aan de burgemeesters.