Geen drie in plaats van twee treinen per uur van Tiel naar Geldermalsen
De ministerraad heeft op 4 juni in het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) besloten dat het niet mogelijk is om drie treinen per uur van Tiel naar Geldermalsen te laten rijden.
Het PHS houdt onder meer in dat er op drukbereden trajecten (zoals Utrecht-Den Bosch) meer treinen gaan rijden: 6 intercity’s en 6 sprinters in beide richtingen. Een gevolg is onder meer dat de Betuwelijn drukker zal worden, omdat goederentreinen via deze lijn worden omgeleid. Gevaarlijke stoffen gaan primair via de Betuweroute.
In de vergadering van de raadscommissie ruimte van 21 september attendeerde raadslid Jan Beijer erop, dat Tiel de lasten van het PHS heeft, maar niet profiteert van de frequentieverhoging van de treinen op het traject Utrecht-Den Bosch. Aan de andere kant wordt de treinverbinding naar Arnhem en Nijmegen wordt er ook niet beter op.
Wat je wel ziet: meer files rond Tiel. Ook daarom belangrijk dat treinverbindingen verbeterd worden.
De Tweede Kamer moet nog beslissen over het PHS. De PvdA vindt dat we niet bij de pakken moeten neerzitten en bijvoorbeeld de kamerfracties (en andere politieke kanalen) moeten inschakelen. Tijdens de commissievergadering vroeg de fractie welke acties het college wil ondernemen om de spoorverbinding met Tiel alsnog te verbeteren.