Betrek inwoners ook bij wateroverlast
De wateroverlast in de Tulpstraat toont het aan: de gemeente Tiel betrekt inwoners regelmatig bij leuke onderwerpen, maar te weinig bij de aanpak van problemen. Inwoners mogen bijvoorbeeld meepraten hoe een speeltuin eruit komt te zien of hoe de gemeente hun straat inricht. Dat is terecht: inwoners kennen hun straat en buurt het beste.
Maar de gemeente moet inwoners ook betrekken als het gaat om minder leuke onderwerpen. Dat gebeurt nu nauwelijks. Een voorbeeld waarbij inwoners slecht betrokken zijn, is de wateroverlast van de inwoners van de Tulpstraat. Deze inwoners hebben inmiddels al twee maanden lang last van vies water in hun kelders. Het water stinkt en heeft spullen beschadigd die in de kelder stonden. Maar er is nog meer ellende: er staat schimmel op de muren, het water beschadigt houten vloeren en volgens de inwoners hebben kinderen last van gezondheidsproblemen door vocht in huis. Een hele vervelende situatie voor de inwoners dus.
De gemeente deed onderzoek naar de oorzaak van de wateroverlast, maar betrok de inwoners hier niet bij. De inwoners kregen niet te horen wanneer het onderzoek zou zijn afgerond. Toen het onderzoek was afgerond, kregen de inwoners dat ook niet te horen. Ze hoorden dit pas toen de gemeenteraad hierover vragen stelde aan de wethouder.
Dit is een slechte gang van zaken. Juist in zulke situaties moet de gemeente inwoners laten meedenken over wat onderzocht moet worden, betrekken bij het onderzoek en direct laten weten als het onderzoek af is. Nu dat niet is gedaan, is er alleen nog maar chagrijn bij de inwoners: over het water, maar nu ook over de communicatie van de gemeente. Juist om dat te voorkomen moet de gemeente ook bij de aanpak van problemen inwoners betrekken.