Cultuur toegankelijk en betaalbaar voor iedereen

Tiel moet weer een jeugdsoos krijgen
Cultuur draagt bij aan de leefbaarheid van de stad en onze dorpen. Een theaterbezoek, even langs de bibliotheek of de wekelijkse muziekles is in de coronaperiode tijdelijk weggevallen. Dat is veel culturele instellingen zwaar gevallen. Cultuur is goed voor het imago van de stad. De PvdA wil daarom graag een breed cultuuraanbod in stand houden. We vinden het belangrijk dat alle vormen van cultuur toegankelijk en betaalbaar zijn voor iedereen. Bij een inclusieve samenleving hoort ook een inclusieve cultuursector die aanbod heeft en open staat voor iedereen.

Cultuur en evenementen
De PvdA is meer dan trots op culturele evenementen als Appelpop en Fruitcorso. We willen deze evenementen voor de stad en de regio behouden en vinden het belangrijk dat alle inwoners hier met veel plezier en veilig van kunnen genieten. Dit geldt ook voor kleinere evenementen zoals Jazzy Tiel, de kermis en het Dickens Festival. Initiatieven vanuit de bevolking om kunst- en cultuurevenementen te organiseren, moeten worden ondersteund.

Culturele instellingen
De PvdA vindt culturele instellingen zoals de bibliotheek, Zinder en het Streekmuseum, van groot belang voor de stad en de omliggende dorpen. Het toegankelijk maken en houden van deze voorzieningen is voor ons van groot belang. Voor Zinder en de Agnietenhof zien wij mogelijkheden om te ontwikkelen naar een cultuurhuis met voorzieningen voor kunstbeoefening voor jong en oud.

Omdat Tiel cultuurvoorzieningen heeft die van belang zijn voor de gehele regio, willen we ook samenwerking zoeken met omliggende gemeenten om deze voorzieningen betaalbaar te houden voor inwoners en gemeente.

Cultuur en (cultureel) onderwijs
Wij zijn groot voorstander van cultureel onderwijs op de basisscholen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat Tielse kinderen in contact kunnen komen met en deel kunnen nemen aan cultureel onderwijs zoals muziekles. Kinderen die kosten hiervoor niet op kunnen brengen ondersteunen we door het Jeugdcultuurfonds.

Dit hebben we gedaan

• We hebben diverse verenigingen en organisaties in de cultuursector kunnen steunen tijdens de coronaperiode. Tielse cultuurvoorzieningen zijn overeind gebleven.
  • Er zijn nieuwe verordeningen vastgesteld voor cultuursubsidies, waarbij een zeer breed cultuuraanbod gebruik kan maken van gemeentelijke steun.
  • Tijdens de coronaperiode hebben we een tijdelijk jeugdhonk gemaakt in de oude bioscoop en later in de oude bibliotheek (Talenthouse Tiel).

Dit gaan we de komende periode doen

• We zorgen dat het onderwijs structureel in verbinding staat met cultuur
  • Tielse kinderen komen op vroege leeftijd in aanraking met cultuur. Dit stimuleren we door onder meer culturele activiteiten te organiseren voor basisonderwijs.
  • We houden, naast de grote evenementen, ook oog voor kleinere organisatoren
  • Culturele diversiteit waarderen we en moedigen we aan.
  • Verenigingen moeten kostenneutraal gebruik kunnen maken van gemeentelijke culturele voorzieningen.
  • Wij vinden dat er een permanente locatie moet komen voor de Tielse jeugd (jeugdsoos).
  • Zinder en het Agnietenhof doorontwikkelen als ‘Cultuurhuis’ voor jong en oud.

Wij wijzen verenigingen op de mogelijkheden voor financiële ondersteuning voor contributie en muziekinstrumenten voor inwoners uit arme gezinnen.