Sterke wijken en dorpen

Ons afval achteraf scheiden en per wijk de leefomgeving verbeteren

Sterke wijken en dorpen
Een leefbare gemeente begint bij een leefbare wijk of dorp. In Tiel hebben we verschillende wijkverenigingen, -regisseurs en -wethouders. Daaromheen bevinden zich vele maatschappelijke organisaties zoals scholen, sport- en cultuurverenigingen, zorg- en welzijnsorganisaties en de gemeente zelf. Het plattelandsgebied rond Kapel-Avezaath en Wadenoijen moet worden geholpen bij de leefbaarheid. De afgelopen periode is daar onder meer een basisschool gesloten. De leefbaarheid en voorzieningen voor inwoners van deze dorpen moet worden verbeterd.

De PvdA wil een nauwere samenwerking tussen organisaties, inwoners en gemeente op wijk- en dorpsniveau. In die nauwere samenwerking zoeken we naar mogelijkheden om de leefbaarheid in wijken en dorpen te verbeteren. Denk daarbij aan het gebruik van elkaars gebouwen of pleinen, gezamenlijke inzet ter bestrijding van zwerfafval en initiatieven om de samenhang in dorp en wijk te verbeteren. Daarnaast wil de PvdA specifiek de wijk- en dorpsverenigingen nauwer betrekken bij gemeentelijke besluitvorming specifiek voor die wijk. Denk daarbij aan prestatieafspraken met woningcorporaties en onderhoudsafspraken met de Avri. Belangrijk is daarbij dat de wijk- en dorpsverenigingen een breed draagvlak kennen en een goede afspiegeling zijn van de omgeving.

Zwerfafval en afval ophalen
De toename van zwerfafval is een grote ergernis. Als gemeente moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen: afvalbakken moeten voldoende geleegd worden, het illegaal dumpen van afval moet bestraft worden. We moedigen verenigingen en scholen aan om  de eigen  omgeving schoon te houden.

Helaas werkt het huidige ophaalsysteem afvaldumpingen in de hand. Wij willen daarom dat er een structureel vervolg komt op de test met het achteraf scheiden van afval, waarbij er door de afvalverwerker zelf gescheiden wordt. De ondergrondse containers zelf worden aangekleed als ‘containertuintjes’, wat het bijplaatsen van (grof)afval ontmoedigt. Het betrekken van lokale sport- en cultuurverenigingen bij het ophalen van oud papier moet worden voortgezet. Anders willen we minimaal een gelijkwaardig alternatief aan verenigingen bieden.

Openbare ruimte en groen
In een aantal wijken van Tiel is een quickscan gedaan. Daarbij is gekeken naar snelle mogelijkheden voor het verbeteren van de openbare ruimte. Deze scan willen we in de komende periode voor alle wijken en buurten uitvoeren. Daarbij hebben we in het bijzonder aandacht voor toegankelijkheid van de openbare ruimte voor mensen met een beperking.

Meer groen en minder verstening in onze buurten zorgt ervoor dat het prettig is om er te wonen. Bijkomende voordelen zijn dat er voldoende wateropslag ontstaat en de hittestress in de zomer  vermindert. We willen daarom meer groen bij zowel nieuwbouw- als bestaande woonwijken. Ook bij zogenoemde inbreidingslocaties moet aandacht zijn voor voldoende groene plekken.

Het onderhoud van de openbare ruimte is in delen van Tiel onvoldoende. We blijven met de Avri in gesprek over het gewenste onderhoudsniveau en spreken de organisatie aan waar het afgesproken niveau niet wordt gehaald.

Onderhoud van wegen en fietspaden
Een duurzame gemeente stimuleert het gebruik van de fiets. Daar waar de laatste jaren meer is geïnvesteerd in wegenonderhoud, moet nu ook het onderhoud van fietspaden structureel verbeterd worden.

Parkeren
De autoluwe binnenstad en ontwikkelingen rondom het centrum vragen om aandacht voor het parkeren. Er moeten voldoende plekken zijn voor reguliere werkdagen en voor de weekenden. Extra aandacht moet uitgaan naar parkeerplekken voor mensen met een beperking. Daarnaast werkt de gemeente aan een beleid voor voldoende openbare laadpalen voor elektrische auto’s. De palen mogen echter niet leiden tot onevenredige parkeerdruk op niet-elektrische parkeerplaatsen of een wildgroei aan laadkabels over openbare voetpaden. Het uitbreiden van vergunningparkeren in wijken met parkeeroverlast kan alleen met voldoende draagvlak onder betrokken bewoners.

Verkeersveiligheid
Er wordt gewerkt aan de infrastructuur van Tiel. Belangrijk aandachtspunt blijft de verkeersveiligheid rondom scholen, waarbij scholen zelf nu een rol pakken in de aanpak van het probleem.
De binnenstad van Tiel wordt autoluw gemaakt, waardoor er rustig gewinkeld kan worden en de stad aantrekkelijker wordt voor mensen van buitenaf.

Erfgoed
Tiel is een oude stad met een rijke geschiedenis waar helaas te weinig van bewaard is gebleven. Juist daarom willen we ons bestaande erfgoed beschermen. Monumentale panden bestempelen we als gemeentelijk monument, we stimuleren evenementen rondom ons erfgoed en houden het streekmuseum specifiek aantrekkelijk voor toeristen en kinderen.

Dit hebben we gedaan

• We hebben het wegenonderhoud in Tiel fors verbeterd.
  • We hebben een test gehouden voor het achteraf scheiden van afval. Deze willen we voortzetten.
  • We hebben gemeentelijke monumenten aangewezen.
  • We hebben leefbaarheidssubsidies ingesteld om kleine initiatieven ter verbetering van de wijk te ondersteunen.

Dit gaan we doen

• We behouden een samenwerking bij het ophalen van afval met lokale verenigingen.
  • We houden een quickscan voor verbeteringen in de openbare ruimte voor alle wijken,
  • We verbeteren de samenwerking met wijk- en dorpsverenigingen en betrekken hen actief bij beleidsonderwerpen.
  • In een wijk of dorp gaan we een nauwere samenwerking aan met maatschappelijke organisaties zoals scholen en zorgorganisaties, wijkverenigingen en gemeente. We willen dat er meer gestuurd wordt op sterke wijken en dorpen in onze gemeente.
  • We verbeteren het onderhoudsniveau van het openbaar groen in Tiel door de Avri aan gemaakte afspraken te houden.
  • We nemen specifiek maatregelen om de verkeersveiligheid bij scholen te verbeteren.