Tiel aan zet

Hulp en geld bij initiatieven van inwoners

Versterken inwoners, wijken en dorpen
Onze gemeente staat open voor initiatieven van inwoners. We gaan uit van sterke wijken en dorpen. Daar gaan we de samenwerking aan met wijk- en dorpsverenigingen en maatschappelijke organisaties. We betrekken de verenigingen dichter bij gemeentelijke besluitvorming die relevant is voor die wijk, zoals prestatieafspraken met woningcorporaties of onderhoudsafspraken met de Avri.

Naast de samenwerking in de wijken en dorpen, kunnen inwoners ook op eigen titel initiatieven nemen. Iedereen met een zogenaamd burgerinitiatief kan plannen maken en voorstellen aan de gemeenteraad. De PvdA wil dat de gemeente dergelijke initiatieven ondersteunt, bijvoorbeeld met expertise en publiciteit via Tiel Actueel en de website. In de afweging om initiatieven te steunen, staat voor de PvdA breed maatschappelijk draagvlak bovenaan. Plannen mogen niet ten koste gaan van andere inwoners.

Versterken regionale rol van de gemeenteraad
Veel van de gemeentelijke beslissingen worden genomen op regionaal niveau, waar ook taken worden uitgevoerd. Organisaties als de Avri, Regio Rivierenland en GGD nemen belangrijke beslissingen. Vaak buiten ons zicht. De betrokkenheid en zichtbaarheid van dergelijke regionale organisaties richting onze inwoners en onze gemeenteraad moet beter.

De PvdA weet als geen ander dat samen beter werkt dan alleen. Door de samenwerking met andere gemeenteraden te verbeteren, helpen we elkaar in het regionale debat. Ook willen we naast financiële afspraken, duidelijkere maatschappelijke doelen stellen aan onze regionale partners. Dat helpt ons om beter inzichtelijk te krijgen wat een dergelijke organisatie voor onze gemeente heeft gepresteerd.

Behoud en versterking van jongerenparticipatie
We vinden het belangrijk om kinderen en jongeren te betrekken bij gemeentelijke besluitvorming. Kinderen uit de basisschoolleeftijd hebben zich al verenigd in een Kinderraad, een adviesorgaan van de gemeenteraad. Dit initiatief willen we graag behouden. Daarnaast is het tijd om invulling te geven aan een jongerenraad. We zien daarvoor mogelijkheden in samenwerking met onder meer ROC Rivor en het Lingecollege. De jongerenraad moet op zijn minst gevraagd en ongevraagd advies kunnen geven aan de gemeenteraad over zaken die voor jongeren van belang zijn.

Dit hebben we gedaan

• We hebben leefbaarheidssubsidies ingevoerd waardoor inwoners en wijk- en dorpsverenigingen gemakkelijker een financiële bijdrage kunnen krijgen voor initiatieven.
  • We hebben de controle op gemeenschappelijke regelingen vanuit de gemeente verscherpt. Zo hebben de gemeenteraden in de regio gezamenlijk onderzoek gedaan naar de problemen rondom de overdracht bij de stortplaats van de Avri.

Dit gaan we doen

• We versterken de samenwerkingen met wijk- en dorpsverenigingen en betrekken hen actief bij relevant gemeentelijk beleid.
  • De gemeente faciliteert en ondersteunt initiatiefnemers van burgerinitiatieven met expertise en middelen om hun initiatief verder uit te werken of hun bereik te vergroten.
  • Duidelijke maatschappelijke doelen opstellen bij elke begroting van elke gemeenschappelijke regeling waar de gemeente Tiel in deelneemt.
  • Behouden van de kinderraad en verdere mogelijkheden van kinder- en jongerenparticipatie.
  • Oprichten van een jongerenraad voor de gemeente Tiel in samenwerking met het Lingecollege en het ROC Rivor.
  • We streven naar een duale, transparante bestuurscultuur in onze gemeente.
  • Onze inwoners die slachtoffer zijn geworden van de kinderopvangtoeslagenaffaire moeten worden geholpen door de gemeente Tiel.

Wij vinden dat de gemeente Tiel zoveel als mogelijk gebruik moet maken van subsidieregelingen van hogere overheden zoals de Provincie Gelderland, Rijksoverheid en de Europese Unie.