Vitaal en toekomstbestendig basissport

Sportclub open voor de hele buurt? Dan daalt de huur
De gemeente Tiel kent een grote diversiteit aan sportverenigingen en (commerciële) sportaanbieders. Daar zijn we trots op, maar nog te weinig Tielenaren maken daar gebruik van. Dit komt mede doordat men minder is gaan sporten in coronatijd. Tielenaren moeten laagdrempelig toegang hebben tot het sportaanbod. De gemeente heeft een belangrijke taak om de basissport vitaal en toekomstbestendig te houden. Sport is belangrijk om beweging en sociaal contact te bevorderen.

Zwemmen in Tiel
Het nieuwe zwembad, ‘De Waalslag’, is gerealiseerd. Voor inwoners van Tiel is het van groot belang dat ieder kind leert zwemmen. Zwemles moet voor iedereen (financieel) toegankelijk zijn. Ouders die zwemlessen niet kunnen betalen, willen we ondersteunen. Daarnaast blijft de gemeente schoolzwemmen faciliteren.

Sporten voor kinderen in armoede
Alle kinderen in onze gemeente hebben recht om te kunnen sporten. Gezinnen kunnen terecht bij het Jeugd Sportfonds en Stichting Leergeld op het moment dat ze de contributie en/of kleding niet kunnen betalen. We ondersteunen sportverenigingen hun aanbod beter bekend te maken middels de jaarlijkse Sportmarkt. Daarnaast wil de PvdA dat de gemeente aansluit bij Sjors Sportief, het landelijk initiatief vanuit Cultuur- en sportstimulering Nederland.

Sportaccommodaties in Tiel
De PvdA vindt het belangrijk dat sportverenigingen hun maatschappelijke rol pakken. De gemeente moet verenigingen die deze maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken, belonen. Een voorbeeld is het beleid dat gevoerd wordt in de buurtgemeente Buren. Verenigingen kunnen daar hun huur (deels) terugverdienen door het bevorderen van vitaliteit, door te ontwikkelen naar open clubs en sportparken en door te investeren in sociale en maatschappelijke activiteiten.

Een inclusief sportklimaat voor iedereen
Inclusief sporten en bewegen vindt de PvdA belangrijk. Tiel kent een lokaal sportakkoord. De PvdA wil dat inclusief sporten hierin in de breedste zin van het woord geborgd wordt. Iedere inwoner moet ongeacht leeftijd, beperking, geslacht of etnische achtergrond met plezier mee kunnen doen, zich welkom voelen en niet uitgesloten worden. Dit kan onder meer door  aan te sluiten bij de campagne ‘Welkom in de Sport’.

Sport en onderwijs
De PvdA ziet scholen als spil in de buurt. Scholen werken in de eigen buurt samen met andere partijen en organisaties uit onder meer de sport- en cultuursector. Dit kan door het aanbieden van voorschoolse, tussenschoolse en naschoolse activiteiten. PvdA Tiel laat zich daarin inspireren door de 2+1+2 aanpak in Arnhem, waarbij wordt uitgegaan van 2 uur bewegingsonderwijs + 1 uur bewegen onder schooltijd + 2 uur bewegen na schooltijd.

Dit hebben we gedaan

• We zijn begonnen met een nieuw sportbeleid, waarbij we inzetten op een breed overleg met alle sportorganisaties
  • Er is een nieuw zwembad gerealiseerd met goede voorzieningen voor zowel lokale verenigingen, bezoekers voor de wellness en voor spelende kinderen.

Dit gaan we doen

• We behouden schoolzwemmen voor iedere school die daar gebruik van wil maken.
  • We stimuleren onze inwoners om gebruik te maken van het lokale sportaanbod. Daarvoor kijken we ook naar initiatieven als de Nationale Sportweek en Sjors Sportief.
  • We zoeken naar mogelijkheden om sportverenigingen te stimuleren hun maatschappelijke rol te pakken. Daar stelt de gemeente iets tegenover. Hiervoor kijken we nadrukkelijk naar het voorbeeld van de gemeente Buren.
  • We stimuleren tussentijdse- en naschools activiteiten en de samenwerking daarvoor tussen scholen en sportverenigingen. De 2+1+2 aanpak uit de gemeente Arnhem is hierbij een goed voorbeeld.
  • Wij staan voor een inclusief sportklimaat. Afspraken die hierover zijn gemaakt in het Tielse Sportakkoord moeten geborgd worden.
  • Wij wijzen verenigingen op de mogelijkheden voor financiële ondersteuning voor contributie en sportkleding voor inwoners uit arme gezinnen.