9 november 2013

Geld voor aanpak criminele jeugdgroep

In de begrotingsraad van 6 november 2013 heeft de raad van Tiel € 50.000 beschikbaar gesteld voor de aanpak van de criminele jeugdgroep in Tiel. De raad wil dat de criminele jongeren hard worden aangepakt. Tegelijk snapt de raad ook dat de jongeren alleen maar weer op het rechte pad te krijgen zijn als ze alternatieven hebben voor hun criminele carrière. Daarom hebben VVD, CDA, D66 en PvdA een voorstel ingediend om het bedrag van € 50.000 ter beschikking te stellen om deze jongeren trainingen te laten volgen en stage te laten lopen in de horeca. De eigenaar van restaurant Zohra, Mohamed Akrouni, wil graag met deze jongeren gaan werken in zijn restaurant. Akrouni is naast eigenaar van het restaurant ook welzijnswerker en is daarmee uitermate geschikt om de jongeren zo veel mogelijk weer op het rechte pad te krijgen. Zijn aanpak is te vergelijken met de Fifteen-restaurants die topkok Jamie Oliver onder andere in Amsterdam heeft geopend.

De PvdA is één van de initiatiefnemers van dit voorstel, omdat we in deze aanpak van twee kanten geloven. Criminele jongeren krijg je alleen weer op het rechte pad als je de jongeren streng aanpakt, maar ook kansen geeft om weer wat fatsoenlijks van hun leven te maken. Ik heb dit al tijdens een eerdere vergadering van de commissie bestuur van de Tielse raad op donderdag 26 september 2013 laten weten.