Door op 19 januari 2012

Gemeente gaat best doen voor veiliger jaarwisseling

Wethouder Vermeulen heeft de PvdA-fractie toegezegd dat de gemeente voortaan rond de jaarwisseling beter op haar spullen zal gaan letten. PvdA-raadslid Jan Beijer attendeerde hem erop, dat tijdens de laatste jaarwisseling voor circa 40.000 euro aan gemeentelijke eigendommen is vernield. Vooral de prullenbakken moesten het ontgelden. Er zijn er ongeveer zestig, groot en klein, kapot gemaakt. Instellingen als de AVRI en de Post halen containers weg of beveiligen de brievenbussen om schade te voorkomen. De gemeente laat alles staan. Beijer vroeg dan ook om meer preventief op te treden.

De wethouder beloofde ook dat de gemeente met de organisatoren gaat bekijken wat er gedaan kan worden aan de beveiliging van het Playstation Toernooi, dat in de kerstvakantie wordt gehouden. Dit voetbaltoernooi, dat georganiseerd wordt om de jeugd van de straat te houden, werd ook vorig jaar verpest door jongeren, die vanaf de tribune vuurwerk gooien. De politie moest viermaal ingeschakeld worden. De prachtouders willen niet voor bewaking ingezet worden, omdat zij het toernooi te grootschalig vinden. De stadswacht komt alleen maar tijdens de finale. Als de beveiliging niet beter wordt, dreigt het toernooi na twintig jaar te verdwijnen.