Door op 19 april 2013

Kamerlid Marcouch: “Ouders eerder inschakelen”

“Als kinderen in de fout gaan, komen allerlei instanties in actie, maar de ouders worden niet ingeschakeld. Het is juist van groot belang om de omgeving van daders te mobiliseren. De ouders, de familie, de directe omgeving, de school en ga zo maar door. De instanties blijken in de praktijk niet de expertise te hebben om in het betreffende gezin en de omgeving door te dringen”

Dat zei Tweede Kamerlid Ahmed Marcouch tijdens een druk bezochte bijeenkomst van de PvdA-afdeling Tiel over het onderwerp ‘veiligheid’ in De Vier Gravinnen. Onder zijn gehoor bevond zich een aantal Marokkaanse jongeren. Een van hen beklaagde zich erover dat deze jongeren bij een bedrijf in Tiel steevast niet worden aangenomen. De aanwezige wethouder Corry van Rhee-Oud Ammerveld beloofde hier werk van te zullen maken. Marcouch reageerde als volgt: “Wie zich gediscrimineerd voelt, moet de schoolopleiding afmaken en vervolgens zijn best doen om de baas van het bedrijf te worden. Dan heb je het zelf voor het zeggen.” Volgens het Tweede Kamerlid moet het gezag in Nederland beter duidelijk maken dat misdaad niet loont. “De bink uithangen in de wetenschap dat de pakkans toch laag is, inspireert andere jongeren. Daar wordt door de politie te weinig recherchewerk op ingezet. Meer blauw op straat is geen oplossing. Meer opsporing wel. De politie zit weer in een grote reorganisatie. Daardoor loopt men het risico dat de politie zich naar binnen keert en criminaliteit niet voldoende wordt bestreden.” Marcouch pleitte er verder voor de helers strenger aan te pakken. “Dat heeft nog te weinig prioriteit. Daarom willen wij projecten in gang zetten om hier meer aan te doen.”