24 maart 2014

Reactie Tielse PvdA-leden op uitspraken Wilders

Afgelopen week riep PVV-leider Geert Wilders herhaaldelijk dat hij minder Marokkanen in Nederland wil. Het absolute dieptepunt van Wilders tirades vond afgelopen woensdagavond plaats. Wilders liet toen verzamelde PVV’ers roepen dat zij ”minder, minder, minder” Marokkanen wilden. Wilders zei hierop dat de PVV “dat gaat regelen”. In een persverklaring liet hij op zaterdagavond weten dat hij bij zijn woorden blijft.

Met zijn uitspraken heeft Wilders een hele groep mensen geschoffeerd. Hij heeft honderdduizenden mensen tot op het bot beledigd, door duidelijk te maken dat ze volgens hem eigenlijk niet welkom zijn in Nederland, ondanks dat het gros hier geboren is en de meesten van hen hier al generaties lang wonen. Als het aan Wilders ligt, heeft hij dus het liefste dat voorleesmoeders, buurtvaders en de pasgeboren kinderen zo snel mogelijk hun koffers pakken omdat ze een Marokkaanse achtergrond hebben. Op een andere manier kan je de uitspraken niet opvatten. Dat is het meest kwalijke aan de uitspraken: Wilders kijkt niet naar mensen, maar Wilders ziet groepen. En de groep van mensen met een Marokkaanse achtergrond ziet hij liever vertrekken.

Juist omdat het om mensen moet gaan, en niet om groepen, willen wij als individuele Tielse PvdA-leden de uitspraken van Wilders in de sterkst mogelijk woorden veroordelen. Wij walgen van de uitspraken van Wilders en zijn het eens met vicepremier Lodewijk Asscher, die de uitspraken “gif voor de samenleving” noemde. Met de uitspraken gaat Wilders overduidelijk de grens over van wat toelaatbaar is. Wij vinden dat hij al veel vaker over die grens is gegaan. We hebben steeds gedacht dat geen aandacht eraan besteden effectiever was dan reageren. Maar Wilders gaat steeds verder in zijn uitspraken.

Wij willen en kunnen dit niet accepteren, vandaar dat wij niet langer zwijgen en hiermee openlijk stelling nemen tegen de uitspraken van Wilders. Dat is ook de reden dat we aangifte willen doen tegen Wilders. We kunnen ons voorstellen dat er meer mensen in de gemeente Tiel zijn die dit willen doen. Mocht u ook aangifte willen doen en daarbij ondersteuning willen krijgen, dan kunt u een e-mail sturen naar [email protected]. Wij pakken dit dan gezamenlijk verder op.

Jan Beijer
Ben Brink